Konspekt lekcji j.angielskiego w szkole podstawowej dotyczący konstrukcji gramatycznej - be going to - jako wyrażenie zamierzeń, planów na przyszłość. Odpowiednio zmodyfikowany może być również wykorzystany w gimnazjum czy szkole średniej.
SCENARIUSZ LEKCJI
KLASA: VI SP NAUCZYCIEL: Łucja Młynarczyk PRZEDMIOT: język angielski
TEMAT: Be going to... - wyrażanie przyszłości.
CELE:
Cel główny: poznanie konstrukcji „be going to” i czasownika „want to” dla wyrażenia intencji lub planów na przyszłość (future intentions and ambitions).
Cele operacyjne:
Po lekcji uczeń potrafi
- zna słowa (photograph / photography / photographer, farmer, dentist, computer programmer) i zwroty z lekcji (he/she wants to be a ... ; he/she is going to be a ...) - określa, jaki zawód chce wykonywać w przyszłości: I’m going to be a... doctor/a teacher/a scientist/an architect etc. I want to be a ...doctor/a teacher/a scientist/an architect etc. - uzupełnia zdania konstrukcją „be going to”.
FORMY PRACY: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
METODY PRACY: rozmowa kierowana metoda podająca (objaśnienia) metoda aktywizująca
POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
zdjęcia dziewczyny/chłopca w wieku 18-20 lat; karty pracy do zbierania informacji o kolegach z klasy; podręcznik programowy; słowniki angielsko-polskie / polsko-angielskie
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Czynności porządkowe (powitanie, sprawdzenie obecności itp.). 2. Rozmowa na temat pracy wykonywanej przez rodziców What does your father/mother do? What’s his/her job? N-l prezentuje zdjęcia dziewczyny i chłopca w wieku 18-20 lat.
This is my son David. Last year, he was at school but now he is at university in Warsaw. He is studying physics. He is going to be a scientist.
This is my daughter Arleta. She goes to school in Mrągowo. In the future she is going to study medicine because she wants to work in a hospital. She is going to be a doctor.
Zapisanie na tablicy zdań:
He is going to be a scientist. / He wants to be a scientist She is going to be a doctor. / She wants to be a doctor.
Przekształcenie zdań na zdania w 1 os. l.poj.
I am going to be a doctor. / I want to be a doctor.
N-l pyta uczniów, kim chcą być w przyszłości. Uściślenie, że w odpowiedzi można używać konstrukcji „going to be...” albo „want to be...”
What are you going to be in the future? / What do you want to be in the future?
3. Listening - U. słuchają nagrania z kasety, jednocześnie śledzą tekst w podręczniku, by odpowiedzieć na pytanie: What Helen and Patrick are going to be? - Ćwiczenie poprawnej wymowy wyrazów, zwrócenie uwagi na akcent wyrazowy: ‘photograph / pho’tography / pho’tographer
4. Analiza ramki THINK! Zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób tworzy się konstrukcję „be going to” : by using the Present Continuous of „go” and the infinitive (with to) of the main verbs.
5. Listening – ćw. 4 – U. próbują najpierw odgadnąć, kim chcą w przyszłości być poszczególne osoby z ilustracji (praca w parach), następnie słuchają nagrania, by sprawdzić trafność swoich odpowiedzi.
6. Praca w grupach. U. dowiadują się, kim chcą w przyszłości być poszczególne osoby z ich grupy. Zadają pytanie: What do you want to be when you grow up? (Kim chcesz być, kiedy dorośniesz? Odpowiedzi umieszczają na karcie pracy. Reprezentant grupy prezentuje wyniki.
7. Podsumowanie: O czym rozmawialiśmy na lekcji? Jakie nowe zwroty poznaliśmy? Jaką konstrukcję stosujemy, gdy mówimy o swoich zamierzeniach lub planach na przyszłość?
8. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej: · Pięknie czytać tekst „My future”. · Napisać zdania o kolegach z grupy na podstawie zebranych podczas lekcji informacji. n.p. Karol is going to be a vet. / Karol wants to be a vet.
Karta pracy (punkt 6) Students What do you want to be when you grow up?
Alicja Młynarczyk |